l Home l Lijsten l Materialen l Tips l Trends l Foto's l Gastenboek l Harrysch l Contact l 

 In de geschiedenis van De Inlijsterij is het aantal lijsten dat wij aanbieden gegroeid met de behoefte van onze klanten. Ons grote aanbod ligt hiermee ver boven het gemiddelde. Naast een aantal alledaagse modellen is ook een grote hoeveelheid bijzonder en exclusief. Naar wens worden de lijsten op kleur gemaakt en afgewerkt met slagmetaal of edelmetaal zoals echt goud, zilver of platina. Wij hebben tevens een nauwe samenwerking met enkele hoog aangeschreven lijstenateliers in Italië, Spanje, België en Duitsland. Namen als Bertolini, Molduras Ginèr, KWH en Spagl staan voor hoogwaardige handgemaakte lijsten met een sublieme uitstraling.

MAAR ER IS MEER.............

Want het zorgvuldig kiezen van ALLE materialen maakt het eindresultaat tot een duurzaam en mooi afgewerkt geheel.




.
Atelierlijst met 23 Karaats
Platina vergulding

 

 DE PASSE-PARTOUTS........... kleuren en kleuren

Het is niet goed als door de heftigheid van lijst en passe-partout de aandacht voor het ingelijste werk wordt weggenomen. Maar toch, als het werk krachtig genoeg is om met kleuren aan de slag te gaan is dat steeds weer een uitdaging.

Naast veel toegepaste kleurenpatronen en snij-technieken is het passe-partout ook nog op een zeer ambachtelijke manier te bewerken. Het Franse en Engelse "LAVIE" is in het klassieke inlijstwerk nog steeds een vaak toegepaste bewerking. Een "lavie" is een patroon, dat wordt aangebracht rondom de snij-opening. De Inlijsterij gebruikt hiervoor nog steeds de gereedschappen, die al 100 jaar lang voor het maken van een Lavie worden aangewend. Met trekpen en penseel wordt een lijnenspel opgezet met een driedimensionaal effect, waardoor het kan lijken of meer lagen passe-partouts zijn toegepast. Het Engelse Lavie heeft in tegenstelling tot het Franse een of meer gouden of zilveren biesjes.

HET PASSE-PARTOUT. . . . . .
Eindeloos in zijn toepassingen

Het Passe-partout is in beginsel bedoeld om te voorkomen dat het werk het glas raakt. Maar dit uitgangspunt heeft door de jaren zijn bedoeling allang overstegen. Meervoudige passe-partouts geven diepte aan de inlijsting. Nog meer diepte wordt verkregen als de passe-partouts worden uitgevuld zodat ze hoger komen te liggen. De schuin gesneden kant heet "het biseau". Dit "biseau" is ook nog te verbreden en kan naar wens worden bekleed met bijvoorbeeld linnen of fluweel. Nog een mogelijkheid is de uitgesneden opening af te werken met een inleglijstje ofwel een fillet-lijst (spreek uit "fiejet"). In elkaar gesneden kleuren leveren weer mooie patronen op, die afhankelijk van de samenstelling, dan weer behoudend dan weer uitbundig zijn.




Er wordt véél karton gebruikt

Niet alleen het passe-partout, maar ook de dragers en de achterkant zijn van karton. Er is een ruime keuze.
De uiteenlopende specificaties van de verschillende soorten kunnen ertoe bijdragen dat inlijstwerk van eenvoudig tot zeer hoogwaardig mogelijk is. Het ouderwetse bruine stro-karton is tot omstreeks 1980 nog een veelvuldig toegepaste soort. Dit karton bleek pas veel later funest te zijn voor papier. Dit zuurhoudende karton heeft met zijn invloed al heel wat mooie werkjes om zeep geholpen. Helaas moeten we vaststellen dat nog steeds erg veel inlijstingen met deze kwalijke kartonsoort aan de muur hangen.

Het passe-partout wordt vaak ten onrechte gezien als verfraaiing, maar die rol speelt het pas op de tweede plaats!
Het passe-partout is in eerste instantie bedoeld als buffer tussen het glas en de afbeelding.
Als het glas direct contact heeft met de afbeelding, heeft dat een schadelijk effect:
verkleuring en veroudering treden dan sneller op.

De eerste stap naar verbetering is het gebruik van zuurvrije (PH-neutrale) materialen. Het karton, waarop de afbeelding rust, ofwel "de drager", zou samen met het passe-partout al minimaal PH-neutraal moeten zijn. Nog een stapje hoger is het gebruik van hoogwaardig museumkarton.


 
1 = Lijst
2 = Glas
3 = Passe=partout
4 = Afbeelding
5 = Zuurvrije barrière
6 = Basiskarton
7 = Achtertik-karton
8 = Stof-afdichting
9 = Spacer


Hoge eisen

Zuurvrij ofwel PH-neutraal passe-partout:

De bovenkant moet aan hoge eisen voldoen o.a. met betrekking tot kleurechtheid.

De kern: houtboard of standaard kern is van hoge kwaliteit, pH neutraal en gebufferd.
De zuurvrije witte kern is gemaakt van alpha cellulose en is houtvrij en ligninevrij en gebufferd met calciumcarbonaat.
De achterzijde: bestaat uit zeer hoogwaardig papier dat zuurvrij is en met calciumcarbonaat gebufferd.
De eventueel gekleurde of zwarte kern in passe-partoutkarton is nooit echt zuurvrij.

Museumkarton:

Hoogwaardig museumkarton wordt geproduceerd van de allerbeste cellulose. Door de toevoeging van een zeer speciaal soort CaCO3 aan de cellulose ontstaat een zuurvrij gebufferd museumkarton met alkalische reserve. Dit heeft tot doel mogelijke verzuring en veroudering tegen te gaan. Het karton is bovendien vol gelijmd in een zuurvrij milieu. Naast museumkarton is er ook ragboard, dat net zo hoogwaardig is als museumkarton. Dit wordt gemaakt van 100% katoen.

 

Iedereen heeft wel eens gehoord over de gevaren van Ultra-Violet (UV) licht en wat het kan aanrichten. Organische materialen ondergaan een structuurverandering onder invloed van UV-licht. Het effect is verkleuring en verslechtering van de conditie van inkten, verf en papier. Deze effecten zijn zelden omkeerbaar.

De beste manier om te voorkomen dat UV-licht invloed krijgt op kostbare en dierbare objecten is goede bescherming.
Hang gevoelige materialen nooit in het volle zonlicht of in de buurt van fluorescent licht! En overleg met uw lijstenmaker wat de mogelijkheden zijn met UV-werend glas.
Conservation Clear (CC-) Glas heeft een UV-blokkade van maar liefst 98%.
Met dit glas zullen de schadelijke effecten zoals verkleuring en veroudering tot een minimum worden beperkt.

De Inlijsterij biedt keuze uit vele soorten glas:

Helder floatglas
Superhelder Optimum White glas
Eenzijdig ontspiegeld geëtst glas
Tweezijdig ontspiegeld geëtst glas
Conservation Clear - met hoge UV-blokkade
Tru Vue - met ontspiegelings-coating
Museum glas - meest hoogwaardig conserverend

   

Over hulpmaterialen

Met alleen de lijst, het karton en het glas zijn we er nog niet!
De afwerking en de perfectie zitten in hele kleine dingen.

 

ophangkabel Vanzelfsprekend dat de sterkte van de ophangkabel in overeenstemming is met het gewicht dat hij moet torsen. De beste kabel heeft een stalen kern die niet uitrekt en is voorzien van een mantel die oxidatie en beschadigingen tegengaat.
plakband Er komen diverse soorten plakband voor in het atelier van de inlijster/lijstenmaker.
Voor elk doeleind is er wel een te bedenken.
Bij het vastzetten en het opspannen van bijvoorbeeld een aquarel wordt witte gomtape gebruikt.
Voor het in het passe-partout hangen van etsen of kleine grafiek wordt speciale zuurvrije Hinging-Tape gebruikt. Andere, veel gebruikte PH-neutrale tapes zijn P90 en P70.
Na het samenstellen van het complete binnenwerk wordt het pakket rondom gesloten.
Door middel van zuurvrije P70 of P90 tape worden alle lagen over de langszijde dichtgemaakt. Hiermee wordt een stofdichte binnenkant verkregen die zelfs de kartonlagen beschermt tegen vocht.

Dit wordt over het algemeen weinig gedaan maar deze extra handeling is voor De Inlijsterij standaard.

bufferkarton Een extra bescherming wordt verkregen door tegen de onderkant van de afbeelding een bufferkarton te leggen. Het bufferkarton is meestal speciaal dun ragboard dat gemaakt is van puur katoen. Ook kunnen vooral oudere prenten voordeel hebben van speciaal museumbarriër-karton. Hoogwaardig museumkarton wordt geproduceerd van de allerbeste cellulose. Door de toevoeging van een zeer speciaal soort CaCO3 aan de cellulose ontstaat een zuurvrij gebufferd museumkarton met alkalische reserve. Dit heeft tot doel mogelijke verzuring en veroudering tegen te gaan.
achtertik De achterste laag van de inlijsting noemen we het "achtertik". Dit is meestal grijs van kleur en met een reptiel- of marmermotief. Desgewenst kan het standaard achtertik verbeterd worden door het te lamineren. Hierdoor is het meer geschikt voor extreem vochtige ruimtes zoals bijvoorbeeld de badkamer.
vastzetten Het bevestigen van een olieverfschilderij in de lijst wordt dikwijls met een paar schuin gestoken spijkers gedaan. Het gevolg is dat het spanraam en de lijst beschadigd worden.
Speciale spieraamplaatjes zijn de beste oplossing om beschadigingen te voorkomen. Bovendien is het veel gemakkelijker om het werk weer uit de lijst te halen als het moet worden gespannen of gevernist.